5عامل مهم در طراحی داخلی و

شیوه ی زندگی (1)

شیوه ی زندگی لغتی است که در زمان حاضر زیاد با آن مواجه می شویم و آن را می شنویم، یا به قولی، کلمه ای است که زمزمه ی این دهه های اخیر است. در پی ورود اجتناب ناپذیر توده ی انبوهی از رسانه های دیداری و شنیداری در زمان حال، مانند روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، اینترنت و... که همگی پر از تصاویر و جاذبه های زیاد در زمینه ی معرفی و تبلیغ وسایل و مبلمان منزل هستند، به نظر می رسد که دیگر شیوه ی زندگی به معنای راه و روش زندگی نیست، بلکه بیش تر در مورد شیوه های بازاریابی و تجارت صادق است. به طور مثال، ممکن است در رسانه ها با آگهی هایی رو به رو شویم درباره ی آخرین لوازم و مبلمان، یا جدیدترین ابزارها و دستگاه های صوتی و تصویری با کارآیی فوق مدرن؛ ولی باید دید آیا خانواده ی ما واقعاً به چنین لوازمی نیاز دارد؟ یا باز برخلاف مورد اخیر مثالی دیگری می زنیم: اگر خانه ی ما آن قدر بزرگ نیست که برای برگزاری میهمانی های رسمی جای کافی داشته باشد، آیا دلیل بر این می شود که در اندیشه ی تهیه ی میز و صندلی غذاخوری یا مکانی به عنوان ناهارخوری نباشیم؟

 

 در زندگی امروز فضای غذاخوری بیش تر در معرض دید و نمایش است و به نحوی تأثیر گذار به محل زندگی شما روح می دهد. ضمن این که، به عقیده ی پزشکان، غذا خوردن دور میز و نشستن روی صندلی به هنگام صرف غذا، از نظر تأمین سلامتی و پیشگیری از ابتلا به دردهای کمر و مفاصل مفیدتر است.

اما، مهم ترین بحث این است که روح، شیوه ای که برای آراستن و تزیین محیط زندگی بر می گزینید ، می بایستی متناسب با رسم و شیوه ی زندگی شما باشد، نه این که مثلاً خانه تان مانند نمایشگاهی چیده شده باشد که یک طراح بدون آشنایی با سبک و سیاق زندگی تان به شما تحمیل کرده است. همین طور تصمیم گیری در مورد تغییر دکور در خانه های قدیمی هم باید مشخص کننده ی شیوه ی زندگی شما باشد، نه برحسب عادت های کهنه

پنج عامل بسیار مهم، در طراحی داخلی همواره مد نظر قرار می گیرد: فضا، رنگ، بافت، روشنایی، و جزییات .

مثال :

یک اتاق نشیمن با شکوه با نور عالی و فضایی دلباز که به سبب داشتن سقف بسیار بلند منظره ی آن از بالا هم چون یک گالری هنری عظیم به نظر می رسد، و کتابخانه ی سرتاسری در طبقه بالا از فرهیختگی صاحب خانه حکایت دارد. شومینه ی بزرگ با دودکش بلندش کانون توجه قرار می گیرد و همانند یک نگین تابناک، نگاه را به سمت خود جلب می کند.

ادامه دارد ...